Halatuju Pelancongan dalam Bajet 2019 - corEtan akAsHah

Saturday, November 03, 2018

Halatuju Pelancongan dalam Bajet 2019

Bunyi tajuk entri kali ini macam serius sangat kan?
Bajet 2019 Malaysia telah pon dibentangkan. So nak tanya rasa apa?
betul ke orang kata ni?
kau dah makin tua bila kau mula berminat dengan bajet negara
ok lah sebenarnya entri ni saje nak kumpul info pasal bajet bagi industri pelancongan. 
Mana tau berguna untuk akan datang. Nak lari dari keadaan..sambung PHD ke?

Artikel 1: sedutan info: 

  • Fakta penting 1: Industri pelancongan menyumbang sebanyak 14.9 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) atau RM201.4 bilion pada 2017. 
  • Fakta penting 2 :Sasaran Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya untuk membawa masuk 30 juta pelancong asing yang bakal menyumbang RM100 bilion kepada ekonomi negara pada 2020
  • Bajet Pelancongan

  1. RM100 juta : geran sepadan kepada syarikat swasta untuk program promosi dan pemasaran pelancongan antarabangsa dalam usaha meningkatkan angka ketibaan pelancong.
  2. RM20 juta diberi kepada Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia (MHTC) untuk jalinan kerjasama dengan hospital swasta terkemuka.
  3. RM500 juta : subsidi kadar faedah sebanyak dua peratus untuk pinjaman Tabung Pelancongan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) RM500 juta yang disediakan SME Bank.
  4. Taraf Pulau Langkawi sebagai pulau bebas cukai akan diperkembang manakala Pulau Pangkor akan dijadikan sebagai pulau bebas cukai.
  5. Kemudahan bebas cukai kepada kedai bebas cukai di Pelabuhan Swettenham di Pulau Pinang bai menggalakkan lagi sektor pelancongan kapal persiaran
  6. Khazanah Nasional Bhd diberi tanggungjawab menerajui projek itu dengan kerjasama Think City dan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) menerusi program pemuliharaan dan pembugaran bangunan Sultan Abdul Samad di ibu negara
Sumber: BERNAMA

Info Grafik 1: 
sekarang banyak je info grafik pasal bajet bagi yang malas baca  visual learner. cepat dan mudah kan? lagi senang paham kot. rasanya sama je input bawah ni dengan artikel kat atas yang biasanya orang baca tajuk je. (haha mengakulah)
Sumber : MOTAC
Cuma nak tanya dah hilang ke MTTP 36 juta 168billion menjelang 2020 tu? 





1 comment:

Unknown said...

nk join klu tourism hahaha

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.