Yang jengah suka baca-baca - corEtan akAsHah

Tuesday, November 13, 2018

Yang jengah suka baca-baca

Baca
Bukan ayat berbunga
Faham
Jangan sampai membawang

Reka
Bukan tuju siapa-siapa
Hobi
Sekadar mengisi hobi lama

Mengayat
Tapi bukan mengurat
Menyusun
Jangan sampai mengarut

Jarak
Antara langit dengan bumi
Berbeza
Memang dah jurang antara benua

Kelam
Takkan terang biar puluhan cahaya
Sepi
Diam-diam tanpa bunyi

Peluang
Laluan dah pon terbentang
Pilih
Antara kanan atau kiri

Takut
Kadang-kadang tak sampai hati
Resah
Ada rasa bersalah menghantui

Padam
Kalau semudah button delete di PC
Buang
Risau sesal tak sudah nanti

Tertekan
Bila dah degil tak puas lagi
Berundur
Sayang bukan macam perahu boleh berundur

Harap
Ada satu petunjuk dihujung nanti
Tuhan
Allah kan ada disisi

(Akashah, 2018)
11.30 pm



Yang menaip bukan kerana nama
Yang jengah suka baca-baca
Yang tengok kadang jatuh suka
Yang mentafsir jangan sampai mengata

Yang terasa eh nanti sakit hati pula
Yang bahagia kau lupakan sahaja
Yang benar aku cuma mereka

Yang ikhlas dalam blog hamba
Yang mana bukan sasterawan negara

Yang bukan penglipurlara

Yang mengantuk bawa-bawa tidurle..

(akashah, 2018)
11.42


4 comments:

norhidana miswan said...

suka baca blog awak ni... susanan ayat2 tu indah betul

Akashah Kassim said...

Norhidana
Alhamdulillah tq rajin jenguk2 komen blog kita

Cik Yaya said...

singgh baca sini pula ^_^

Akashah Kassim said...

Cik yaya. Hehe slmt datang

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.