Berkurung Kedah - corEtan akAsHah

Sunday, October 07, 2018

Berkurung Kedah

Meh kasha bagi kredit kat effa (3 dari kiri) yang rajin survey baju kurung kedah. So we all follow aje.
Special edition punya entri.. Bila set tema event berkurung kedah berkain batik.. Pakai kain batik pon tak pandai.. Nak ke hulu hilir masa event pulak pakai kain batik. Pening fikir. Padahal banyak lagi benda lain nak fikir.hahah..
Ahaa tu dia elok bersimpuh atas pentas.
Cukup sopan bersimpuh di atas pentas panggung lama sungai lembing. Tak semua ada.mana yang sempat aje
Hakak bukanlah kategori perempuan melayu terakhir yang berkain sarung dirumah.. Apa lagi saje-saje nak menggayakan masa mana-mana majlis. Kain batik dan kurung kedah  pon takde dalam simpanan..haha..Samalah yang lain-lain tu pon. Hehe.. Jadi inisiatif tercepat yang boleh fikir masa tu. 
Ruang panggung lama sungai lembing kawasan audience
Cari baju rm10 dan kain batik rm17. nak pakai sekali je pon.. Murah2 aje. Dan pergi hantar jahit je.senangnya lahai kalau event modal murah2 gini.tapi sebenarnya selalu tak amik kisah pon pasal tema ni. Sebabkan ada yamg rajin pergi survey 
Bila ramai-ramai pakai baju ikut tema, nampak cantik.cuma sayangnya tak dapat gambar sekaligus ramai-ramai. 
Kenangan bergambar bersama pengarah tourism Malaysia wilayah timur (tengah) Dr Zaliha atau Kak Ha lepas sesi pembentangan oleh pelajar.yang sebelah kasha,  Ketua Jabatan PMKu,  Kak Haslin merangkap penyelia bersama project CBT
Bermacam-macam gaya. Student lebih bergaya dari kita.last2 student present atas pentas kita duduk bawah, tengok kain die cantik ke tak.haha.tapi serius mereka lagi menang gaya.
Group Photo bersama pelajar, penghulu
Program pelancongan berasaskan komuniti (CBT)kerjasama bersama PMKu Volunteerism
Penglibatan pelajar Diploma pengurusan pelancongan semester 5
Sesi pembentangan projek CBT kepada komuniti Sungai Lembing, program kebudayaan dan perlaksanaan homestay 2hari 1 malam bersama keluarga angkat.
Taknak cerita panjang pasal program ni sebenarnya, nak share pasal baju je.haha
Yang mana baju tu entah bila nak digayakan semula. Kain batik?ada jadi kain basahan je nanti.haha.
Sedikit info berkenaan kurung kedah
Baju Kurung Kedah dipercayai berasal dari Selatan Thai, kerana baju tersebut menyerupai blaus pendek dibuat singkat sampai ke paras punggung di selatan Thai. Baju Kurung Kedah terdiri daripada baju yang longgar dan diperbuat daripada kain cita (kapas) yang berbunga kecil ataupun kain kasa tebal atau nipis yang jarang serta potongan leher bujur sireh. Baju Kurung Kedah dipakai bersama kain sarung. 
Nota kaki:
Tengah dalam bas bosan lamanya duduk dalam bas..tak tau nak buat apa. Rasanya blog ni dah berhabuk lama dah tanpa dendangan cerita kan?so melayan blog sekejap. Sementara ada waktu terluang.. 


No comments:

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.