Media kit / press kit - corEtan akAsHah

Thursday, May 23, 2013

Media kit / press kit

Saje nak kongsi pengetahuan baru.Sebelum ni tak pernah ldengar term media kit atau press kit ni . Tak tau pon kewujudannya.. sekali dapat tugasan kena sediakan bahan tu. Apa lagi kite gi la jumpa Mr. Google dan berjaya dapat contoh.. selain tu, rupenye housemate, cik iza pernah buat media kit  masa die belaja kat uitm dulu.. berpandukan dua rujukan yang membantu ni, kasha kenalah prepare media kit untuk RSZA.

Inilah hasilnya.. buat dlm masa 8 jam..pastu da mengantok..sambung tido le jwbnye ..huhu terima kasih juga buat kak lin dan kak logais sbb wat proof reading..


pasni nak tunjuk diterima atau nak wat tambah2 kuah ke sambal belacan ke? tu kita tgk je la pasni
gambar google: Press Kit
Apa itu MEDIA/PRESS KIT?
Merupakan dokumen yang mengandungi informasi tentang sesuatu perniagaan, produk atau acara.Biasanya digunakan untuk event dan biasanya wujud dalam pakej informasi untuk membantu wartawan menerbitkan penulisan.

Membuat press kit yang media suka
nak jawab soalan ni patutnya kena tanya reporter lah kan? Tapi kita wat research sendiri je la.
  1. Menerangkan keseluruhan acara - Pengenalan acara boleh gunakan konsep 5W1H, Who, What, Why, Where, When, dan How
  2. Fact sheet -pastikan info yang diletakkan senang baca, dan mudah faham. Kalau ada info graphic lagi bagus. Sediakan informasi yang terkini. Kalau boleh tak lebih dari 6 bulan.
  3. Latarbelakang Organisasi - penting gak ni, organisasi, partnership, penaja , kolaborasi.. apa2 je yang berkaitan
  4. Pencapaian dan anugerah - benda2 gini kena higlight jadi macam satu Wow factor bila menulis.. Apa2 yang ada TER.. PALING.. dan sewaktu dengannya kena hebahkan. hoho.
  5. Brosur/FLiers/Buku Program - Biasanya bila ada apa2 acara mesti bahan hebahan ni dah disediakan. senang kan? minta siap2 pada jawatankuasa untuk asingkan sikit untuk jadikan salah satu bahanpress kit.
  6. Gambar/video- yang ber resolusi tinggi. sekarang dah senang.. bagi je url gallery untuk event letak siap2 dalam press kit.Sebab biasanya mesti la bagi soft copy. Kalau rajin bagi la bentuk CD
  7. Contact - Ini jangan lupa in case ada benda dia nak minta ke? macam CD tetiba corrupt, atau ada maklumat terkini yang dia nak, taulah dia nak cari siapa kan?
Bila nak praktis Electronic Press Kit Weh?
Sepatutnya bila dah zaman segalanya dihujung jari ini.. Segala bentuk press kit should be dalam soft copy aje. Senang dia nak edit ..Kalau wartawan ada baca ni pon dia akan angguk setuju.. CEPAT EDIT, cerita pon CEPAT PUBLISH. kan? kan?
green concept lagi. Dah xpayah cetak kan?jimat dah kertas kat situ.

No comments:

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.