Live kerana terpaksa aku relakan. - corEtan akAsHah

Wednesday, September 16, 2020

Live kerana terpaksa aku relakan.

Bunga baru dapat dari Kakak Diet, Kak Ruqayah dah selit atas kepala. Bawa ke live terus. Gasaklah feeling gitu.

"Memang live dekat studio TV ke Kasha?"

"Taklah, dalam dewan seminar tu juga. Sejenis malas nak cari tempat lain."

"Habis yang sibuk sangat kat belakang tu macam pejabat berita buletin tu. Kenapa?"

"Hahah. Itulah realitinya. Waktu tu, masing-masing tengah berdebar menunggu giliran live yang diatur sendiri. Hanya dua jam arahan penyediaan tugasan diberi untuk promosi live dan perlu terus bersiaran."

Set topik dan masa live satu hal. Nak cerita apa wei? Sudahnya cerita je lah semula belajar apa dalam sesi sebelum ni bersama En. saiful Nang.

Berjaya snap gambar kenangan dengan Encik Saiful Nang. 

Penulisan dan digital marketing. Siapkan poster, upload dan hadap aje lah. Giler tak nervous wei. Entah apa orang cakap kita dok pung pang dalam live. Gila glamor ke apa? Tapi tak apalah, yang penting ilmu yag disampaikan untuk dimanfaatkan. Nak belajar dengan figura Saiful Nang bukan modal yang kecil-kecil punya cerita.

Cikgu yang bertanggungjawab buat Kashah terpaksa live pada hari tersebut. TQ Bonda Nor, untuk ilmu bermanfaat di Perkampungan Ilmu Akademi Bonda Nor.

"Nak tanya, macam mana live tu nampak macam berita."

Haa gitu. Bila respons lain yang keluar, maknanya kegugupan engkau masa live dapat diatasi dengan paparan visual yang menarik. Allahuakbar.

Mujur juga pernah menghadiri kelas dalam talian Rahsia Ceramah Memukau bersama Cikgu Faizul Ikhwan. Adalah asas sedikit tentang live.

Ok, menjawab soalan tadi. Kashah sambungkan live facebook menggunakan streamyard. Kelebihan menggunakan streamyard, 

- ada fungsi untuk memaparkan nama kita dan tajuk yang bergerak-gerak (scroll text) di bahagian bawah video. (Kah! Feeling sangat)

- Tambahan features untuk paparan slide juga sesuai untuk presentation.

- Boleh invite maksimum 5 orang dalam studio streamyard. 

Nak kongsi tutorial pun macam complicated. Jadi, sila rujuk tutorial video youtube sini

Alhamdulillah. Terima kasih kepada yang menyokong dan respons dalam live. Tak sangka ada rupanya yang nak dengar. Semoga bermanfaat.


Bukannya tak ada spoil. Punya lama live, kisahnya set restricted. Kah! Kah! Sudahnya limited lah viewernya. Patutnya buat public. Dah selesai baru perasan. Buatlah watch party tapi dah tak excited macam kali pertama. Itulah cerita orang yang tak pernah live public.


Jadi,patut tak repeat live topik lain pula?

Gambar yang diselit-selit adalah alternative bila ko rasa macam tak dapat nanti nak eksklusif berdua. Hahah boleh lah. Tudung senget Kashah, entahlah kalau batuk aje memang tak kan betul lah tudung sampai bebila. 


Jadi, mohon doa rakan-rakan yang membaca supaya Kasha cepat sembuh sepenuhnya. Hari tu macam dah nak baik, pastu datang balik. 


2 comments:

Fiza Aizzawa said...

hebat Akashah boleh jugak live, kalau kita la tak thu la mcm mne

Akashah Kassim said...

Fiza, redah aje sebenarnya. rupanya jadi lah sebegitu rupa

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.