Salam Aidiladha - corEtan akAsHah

Saturday, August 01, 2020

Salam Aidiladha

Korban kali ni tak boleh tengok aje macam selalu. Selalu tumpang buat kat tempat kerja Ngah je. Ramai dah tenaga yang melapah. Kita tunggu dan tengok aje.

Projek Korban bersama Komuniti Scientex.
Keseluruhannya ialah 7 ekor lembu 🐮 dan seekor kambing. Ini merupakan kali pertama join bersama komuniti kawasan perumahan di Pasir Gudang. Join Group Whatsapp melalui group taman di Pasir Gudang.

Bayaran konsep kutu
Bayar transfer RM70 setiap bulan ke akaun yang ditentukan satu  nama bahagian lembu bernilai  RM700. Mula bayar bulan oktober 2019 tapi masa PKP haritu kasha bayar penuh je terus. Ada lebih sikit bila dah mula bekerja dari rumah.

Bagi yang berkemampuan nak buat seekor lembu (RM700 X 7). Ada juga ahli yang buat macam tu. Mungkin buat satu keluarga punya nama agaknya.

Pembahagian daging Korban
Pencerahan seekor lembu bersamaan 7 bahagian, maknanya seekor lembu dibahagi 7. Satu bahagian satu per tujuh. Dalam satu per tujuh itu,
1/3- untuk peserta
1/3 wajib diberi kepada fakir miskin
1/3 - sunat diberi kepada orang awam

Dan ada yang masuk untuk korban nazar, tuan punya tidak boleh ambil bahagiannya, semuanya diberikan kepada fakir miskin dan orang awam. Yang masuk aqiqah pula, 1/7 dia ambil semua bahagian dia. Tiada bahagian fakir miskin dan orang awam. 
Mula semangat datang surau pukul 10 dengan adik, Halim dengan senjata pisau di tangan. Bila datang, tengok belum sampai lagi lembunya.  Jadi balik rumah dulu.
Nampak perut alim je. Marah dia, kita tak snap muka penuh.  Aduhai maap

Mengikut SOP MKN, ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Johor 
"Semua lembu akan disembelih di ladang ternakan pada hari raya pertama dan lembu tersebut akan ke surau Al Raudhah di jalan kelisa belakang balai polis scientex."
Alim amik gambar penuh.

Kerja memotong, menimbang dan membungkus daging. Masuk group meja yang tangkas bebeno, sakit juga pinggang walau cuma sempat mengurus 3 ekor lembu sahaja sebab datang pukul 2. Kiranya terlepas satu jam, 3 ekor lembu siap dipotong dan ditimbang.

First time join dengan komuniti area rumah ni. 
Lain macam semangat gotong -royong dia. Tak rasa macam duduk taman, rasa macam kat kampung juga pembawakannya.

Alhamdulillah... Selamat menjalankan ibadah korban  kepada semua umat islam. Semoga amalan kita semua diterima.

Eh! Pakai blause je raya kali ni. Yelah seharian duduk melayan daging lembu.
Dah bau lembu. Fuh... 
Belanja sikit video sepanjang acara. Jemput tonton.

1 comment:

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.