Tengok hp lama-lama jadi cepat tua - corEtan akAsHah

Friday, May 01, 2020

Tengok hp lama-lama jadi cepat tua

Selamat hari pekerja.
Buat pertama kali tak ambil kisah pasal hari cuti sebab WFH kan.
Jadi nak share satu artikel ni sikit
KECENDERUNGAN duduk menghadap komputer atau telefon pintar akibat terkurung di rumah elak pandemik COVID-19 terlalu lama, membawa kesan kulit muka bakal cepat nampak tua.
Macam tulah petikan artikel oleh Razik Chik, Astro Awani 2 April lalu

Channel News Asia yang memetik kajian global 2019 oleh kumpulan pemasaran 'We Are Social' mendedahkan, warga Asia menghabiskan lebih tujuh jam menguna kemudahan Internet sehari. Ini ditambah dengan lebih dua jam berlegar-legar di laman sosial.

FAKTA LAIN YANG DIKONGSI 

Cahaya biru ini bukan sahaja membawa kesan tegang kepada mata tetapi juga merosak kulit yang cepat menua dan mengalami pigmentasi.

Lain dari cahaya ultra ungu (UV rays), cahaya biru mampu menembus kulit hingga menjejaskan lapisan kolagen dan elastin. Pendedahan pada kadar yang melampau mengakibatkan hilangnya ketegangan kulit dan timbul garis kedut.

Macam-macam hal
Jadi, jika group whatsapp krik-krik atau mesej lambat jawab. Mungkin masing-masing sedang melakukan penjarakan teknologi sebagai usaha awet muda. 


Baca artikel penuh

http://www.astroawani.com/berita-dunia/lama-menghadap-telefon-pintar-boleh-percepat-tua-merosak-kulit-muka-240778

No comments:

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.