corEtan akAsHah: cabaran pagi bonda nor

Showing posts with label cabaran pagi bonda nor. Show all posts
Showing posts with label cabaran pagi bonda nor. Show all posts

Saturday, April 18, 2020

DUKA TANPA DERITA
April 18, 2020 4 Comments
Takde keje sangat ke asyik edit video ni?
Haha banyak keje. Cuma tak tunjuk dah siap. 2 markah PB untuk 2 kelas dah siap. Dan ada lagi yang menanti.
Biasalah, lain orang lain cara dan hobi.
Ada yang suara sedap, dia suka menyanyi.
Tangan sejuk, dia suka bercucuk tanam.
Ala-ala wanita kebanggaan keluarga, suka memasak
Yang ada kemahiran FBI dia akan terus menjadi stalker. 
Jadilah apapun, asalkan tulisan ini membawa kebaikan dan bermanfaat. jika tidak tegurlah. Email ada ada boleh rujuk atas.
Kita biasa-biasa aje, inilah yang buat menenangkan hati.
HOBI EDIT VIDEO.
Ramai tanya edit video guna apa?
Mungkin sebab kebanyakan video kasha takde watermark. Memang tak berkenan kalau ada, confirm kasha tutup watermark tu.
Ok menjawab soalan tadi.
Untuk video ini, Kasha guna
1. Power Director
- aplikasi ini dimuatturun melalui playstore. Tapi sayangnya kalau dari situ confirm ada watermark power director kat bawah video.
- Kasha dapat software ni dari rakan Akademi Bonda Nor masa retreat di Kelantan
- Alhamdulillah, bagus juga apps ni sebab boleh gabung muzik, audio, teks, background lebih sebab layer dia banyak.
-Siap boleh buang background. Cuma tu kasha belum cuba sebab takde greenscreen

2. Viva video pro
- ini dah pakai lama dah. Kasha beli sebab ada pro kat belakang tu. Bayar sekali je dalam belas2 ringgit je.
- berbaloi lah banyak berjasa promosi buku seadanya kuterima.
- tukar hp takde masalah sebab pakai playstore kan. Dia akan ikut account gmail kita.
- best function animasi dan teks dia.

3. Microsoft Power point 2013
Ini kalau terlebih rajin buka komputer wei.
Pakai lah power point. Pon senang edit video.

4. Biteable.com
Ini dah siap template dalam web macam powtoon tapi lebih ringkas.  kita tukar teks aje. Paling mudah jika nak hasilkan video animasi comel macam video peluang kedua dan apa yang kita sayang minta Allah jaga
http://tiny.cc/peluangkedua
http://tiny.cc/MintaAllahJaga

Minggu ni ada lah 4,5 buah video siap tapi 1 je ekslusif dari Kasha iaitu video peluang kedua.
Ini video buat semalam.
DUKA TANPA DERITA
Sambil buat, sambil berjuraian air mata 
Aduhai dah lama tak buat peel eh hati ni. Bukan biasa-biasa sebak dia. 
Macam tulah tak nak cakap banyak, cuba  je lah play video di atas.
Serius, entah berapa kali ulang tayang, sebanyak itu jugalah tewas.
Jangan tanya lagi
Kenapa mata bengkak
Untung PKP dok rumah, tak perlu nak reka jawapan.

Reading Time:

Friday, April 17, 2020

PELUANG KEDUA
April 17, 20200 Comments
𝙋𝙀𝙇𝙐𝘼𝙉𝙂 𝙆𝙀𝘿𝙐𝘼

𝑯𝒂𝒓𝒊 𝒊𝒏𝒊 
𝑨𝒅𝒂 𝒊𝒏𝒔𝒂𝒏 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒕𝒆𝒍𝒂𝒉 𝒑𝒆𝒓𝒈𝒊 𝒃𝒖𝒂𝒕 𝒔𝒆𝒍𝒂𝒎𝒂𝒏𝒚𝒂
𝑻𝒂𝒑𝒊 𝒌𝒊𝒕𝒂 𝒎𝒂𝒔𝒊𝒉 𝒅𝒊𝒃𝒆𝒓𝒊 𝒑𝒆𝒍𝒖𝒂𝒏𝒈 𝒌𝒆𝒅𝒖𝒂
𝑻𝒆𝒍𝒂𝒉 𝒎𝒂𝒕𝒊 𝒔𝒆𝒎𝒆𝒏𝒕𝒂𝒓𝒂 𝒅𝒂𝒏 𝒅𝒊𝒉𝒊𝒅𝒖𝒑𝒌𝒂𝒏 𝒔𝒆𝒎𝒖𝒍𝒂

*****
· بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Nah ...
Terimalah persembahan ekslusif video deklamasi puisi 
Entah berapa kali cubaan di sunting
Entah berapa puisi telah dicuba dan dirakam
Entah berapa kali juga main sorong tarik dengan diri sendiri
Entah berapa orang menjadi penapis

Untuk puisi yang ini
Bagai disentap-sentap hati untuk setiap yang diberi peluang kedua, 
Nak tunggu dah hilang masa lagi
Takut diri sendiri yang disalahkan

Namanya pun cabaran kan?
InsyaAllah semoga cabaran ini dapat memberi kekuatan pada yang memerlukan

Pernah tak? 
Kita rasa nak cuba lagi perkara yang dah tak boleh ulang lagipun dalam hidup kita.
Kita nak cuba perbetulkan keadaan. Kita nak perkara tu jadi lebih baik, lebih cantik mengikut kemahuan kita.
Bila dapat hasil tak menarik, kita cuba ubah disana- sini supaya puas hati sendiri.
Senyum. Diam. Tenang

Tahu tak?
Ada satu perkara yang kita tak boleh ulang biar berapa ribu yang kita nak bayar.
Iaitu kehidupan. Nak kembali kedunia, nak patah balik perbaiki amalan, ibadah dan dan segala yang telah dipikul sebagai khalifah dunia.
Tak de dah ruang tu. Tak de pujuk rayu.
Apabila nafas kita telah ditarik, tiada lagi apa yang mampu menyelamatkan seorang mukmin itu kecuali 3 amalan
Sedekah jariah - maka yang paling baik amalkan sedekah sekecil-kecil yang kita mampu. Berebutlah untuk itu.
Tak mampu juga. Sedekah senyuman pon mampu menenangkan suasana.
Malah ada perkongsian dari rakan penulis, sedekah like dan komen dalam status pon, jika boleh memberi motivasi bagi meneruskan dakwah boleh dijadikan amalan. Mudah kan.
Ilmu yang dimanfaatkan - walau kita tak jadi cikgu, sekecil ilmu pun kalau dimanfaatkan boleh jadi bekalan di akhirat nanti. Cara dia macam mana? Tulis! Tulis sesuatu yang bermanfaat kepada  mana-mamanusia dina platform.
Semudah cara bagi kita, tapi masih ada yang tak tahu. Tulislah rukun iman pon membantu waktu ada ada yang lupa bila dapat soalan cepu emas ni.
Doa anak yang soleh. Kalau bukan kita jadi anak yang mendoakan, mungkin kena didik anak-anak untuk mendoakan ibu-bapa.
Jangan sampai, satu hari nanti apabila ibu bapa telah pergi. Anak-anak nak sedekahkan yassin pon tak pandai.


Reading Time:

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.