corEtan akAsHah

Wednesday, July 13, 2022

Laa itu pun tak tahu
July 13, 20220 Comments

Awak, 

Kadang yang asyik menebar soalan itu kerana memang niatnya yang berkobar ingin tahu, 


Cubalah raikan dengan jawapan, 

Jangan semudah itu memancung niat baiknya dengan ucapan "Laa takkan itu pun tak tahu?"


Andai kita pun tak tahu,

Berilah jawapan yang meredakan jiwa,

Awak tahu itu lebih beerti,


Kesian... 

Letakkan awak andai di kasutnya.  

Di saat semangat membara api tadi padam bersama luluhnya sekeping hati,


Laa itupun nak sentap?

Awak ...  Memang jawabnya pendek tetapi tajam menghiris,

Pedih pada luka paling dalam,


Semangat?

Terkubur bersama semangat yang pernah datang,

Belum lagi berkisah tentang entah ke mana mahu disorok muka ketika itu,

Dek mata-mata yang memerhati,

Seperti diraikan bodoh sedunia,


Lalu perlahan pergi ...

Dan berhenti tanpa peduli lagi,


Awak ...

"Ingat! Entah apa yang dia tahu, belum tentu lagi kita yang kononnya serba tahu ini mengetahuinya. Malu ..." 


Tulis buat peringatan diri sendiri,

Jika bermanfaat buat bacaan, silakan guna sebagai panduan.


Coretan Cikgu Online di malam yang beku,


#AllahMahaTahu

 

-gambar hiasan - bukan tahu tapi popcorn-

Reading Time:

Thursday, July 07, 2022

Seven eleven until seven twenty two
July 07, 20220 Comments

Subhanallah 
Alhamdulillah 
Allahuakbar 

Diam tak diam sudah 11 tahun seorang Akashah menyusun langkah dalam dunia pendidikan TVET. Jadi belanja dia bau bunga. Terapi sangat!

Banyak ilmu dapat diserap,
Tapi kadang-kadang banyak lagi yang perlu hadap,
Banyak pengalaman dapat ditimba,
Namun entah apa yang akan muncul tiba-tiba buat diri ini perlu bersedia?

Tak banyak yang nak diharap,
Semoga platform ini menjadi satu jalan menyebar manfaat sebaiknya,
Kelak nanti mampu menjawab ke mana dan bagaimana usia yang diberi oleh-Nya di dunia.

Buat mereka yang mengenali,
Baik yang lama atau baharu,
Sama-samalah berdoa agar kita istiqomah menjalankan amanah sebagai hamba Allah, anak kepada ibu bapa kita, insan dalam keluarga, agama, bangsa dan negara. 

Doa yang baik-baik
Tulislah yang cantik-cantik
Semoga direzekikan yang terbaik

Coretan Akashah
a.k.a Cikgu Online

I love teaching!




Reading Time:

Tuesday, June 28, 2022

Melepas batok di tangga?
June 28, 20220 Comments

 P0ernah tak terbaca tentang peribahasa bagai melepaskan batuk di tangga? 


Kenapa batuk bukan selsema? Apa kaitannya batuk dengan tangga? 


Sebenarnya ejaannya ialah batok.

Ia merupakan sejenis alat untuk mencedok air diperbuat daripada tempurung kelapa. 


Ia yang diletakkan berhampiran tangga rumah masyarakat Melayu suatu masa dahulu bertujuannya supaya dapat membersihkan kaki sebelum masuk ke rumah. 


Haa dah cedok air, janganlah campak-campak je kat tangga, letaklah elok-elok. Sekejap lagi orang lain pula nak pakai. Begitulah asal-usul peribahasa tersebut. Masih boleh diaplikasi untuk getah paip untuk zaman sekarang kan?


Hmm kalau orang jawa sebut gayung je. Haa senang. Khabarnya ada yang menyebutnya sebagai cetong, cebok dan banyak lagi. Hmm begitulah kita raikan sahaja perbezaan tersebut. 


Maksud peribahasa;

Bagai melepaskan batok di tangga

Orang yang melakukan pekerjaan dengan tidak sempurna atau tidak bersungguh-sungguh. 


Belajar sesuatu?


Lokasi: The Kasturi Resort, Cherating


Maaf ini bukan teknik fotografi yang elok. Apapun terima kasih kepada model lensa Cikgu Online hari in


i, Sadariah Shadariff

Reading Time:

Monday, May 02, 2022

Dia pergi macam tu je
May 02, 20220 Comments

Dalam kekalutan Syawal menjelma,
Kita terlupa ... 
Sebenarnya Ramadan sudah pergi meninggalkan kita.

Dia pergi macam tu je ...
Tamu yang hadir sempurnama lalu mengetuk pintu pamit tanpa bertemu,

Entahlah tiba ada rasa menjengah, Mengapakah begitu?

Malam tadi,
Ada insan yang sedang bersedia menunaikan tarawikh terakhir,
Namun rupanya peluang itu tidak muncul tanpa kita duga,

Malam tadi
Ada jiwa yang baru mula mengatur indahnya berada di tahajud dan sahur untuk sekian kalinya,
Namun akhirnya berkumandang takbir raya memecah suasana,

Apakah ceritanya?
Buat kita tertanya-tanya...
Adakah ada Ramadan lagi untuk kita? 
Adakah ini Ramadan terakhirku, Allah…๐Ÿ˜”

Cuma yang harunya
Dia yang satu lagi muncul tiba-tiba ...
Ibarat satu gendang bergema satu Malaysia,
Entah mahu bersorak
Entah mahu menangis
Atau entah mahu apa lagi?

Kata Ustaz
Alah, tenang-tenang aje...
Baru kalut tiba-tiba raya, 
Cari lauk, ayam kambing semua
Kalau tiba tiba kiamat, apa nak cari ya?

Menulis pagi ini,
Rakamkan kenangan di sini,
Usai maghrib tadi, 
Dia pergi macam tu je...

Entahlah 
Terlalu banyak peristiwa sekarang

Kata orang,
Dua tahun Syawal dihadapi dalam pandemik,
Kita mengeluh kerana tak dapat berkumpul,
Tup-tup Allah bagi kita pembuka tirai Syawal dalam panik!
Nikmat yang satu ini cubalah disyukuri,
Alhamdulillah ...

Apapun yang Tuhan atur,
Kita terima seadanya,
Doa agar amalan sebulan diterima,
Teruskan beramal untuk hari yang seterusnya,
Penghujung ibadat bukan pada pergimya dia tapi sehingga ke hujung nyawa,
Teruskan beramal,
Semoga dipandu olehNya,
Insya-Allah


Coretan Akashah
6.29 pagi
2 Mei 2022


Salam Aidilfitri semua

Salam kemaafan moga amalan kita diterima




Reading Time:

Sunday, May 01, 2022

Notification apa?
May 01, 20220 Comments

Petang tadi menerima notification daripada google calendar. Kemain lagi, minta plan party katanya

Maaf seperti tahun sebelumnya seorang Akashah tak berminat nak sambut hari lahir dengan kek dan lilin semua. Tak perlu susah payah merancang kejutan. Rasanya masuk posting ini dah kali kedua menyatakan pendirian yang sama dalam posting blog ini. 

Bukan menolak tapi tak menjadi kebiasaan. Cukuplah dengan peluang dan nikmat yang diberi yang mana sebenarnya memberi tanda tak lama dah hayat ini.

Serius talk. 
Kashah tak menghalang orang lain untuk meraikan untuk diri, keluarga dan kawan masing-masing. Terpulang. Masing-masing punya cara tersendiri.

Cuma Kashah lebih selesa begitu. Kalau nak juga, asingkanlah peruntukan pemberian tersebut di rumah anak yatim atau nilainya dijadikan sebagai sedekah kepada yang lebih memerlukan. 

Cukuplah kiriman doa dihantar semoga seorang Akashah tahun ini dan seterusnya
๐ŸŒบ Dikurniakan keberkatan sepanjang hidupnya serta di dalam rahmat Tuhan
๐ŸŒบDijauhkan daripada sifat yang menjengkelkan orang sekeliling
๐ŸŒบ Setiap tindakannya tidak menyusahkan orang sekeliling
๐ŸŒบ Diberi kesihatan yang baik agar dapat beribadah dan memberi manfaat kepada orang lain.

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, jadikanlah kami orang-orang yang menyenangkan hati dan sentiasa memudahkan urusan orang di sekeliling.
Sedikit perkongsian
Gantikan lagu dengan doa. Seeloknya kita tukarkan nyanyian “Selamat Hari Jadi” dengan ungkapan yang lebih bermakna, lebih berkat dan indah seperti contohnya

Maksudnya, “Semoga dipanjangkan umur dengan segala kebaikan dan dimurahkan rezeki dengan segala keberkatan”. 

Ucapan-ucapan doa sebegini lebih dituntut dan dianjurkan oleh syariat Islam.


Reading Time:

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.