Inilah hasilnya.. buat dlm masa 8 jam..pastu da mengantok..sambung tido le jwbnye ..huhu terima kasih juga buat kak lin dan kak logais sbb wat proof reading..
gambar google: Press Kit |
Merupakan dokumen yang mengandungi informasi tentang sesuatu perniagaan, produk atau acara.Biasanya digunakan untuk event dan biasanya wujud dalam pakej informasi untuk membantu wartawan menerbitkan penulisan.
- Menerangkan keseluruhan acara - Pengenalan acara boleh gunakan konsep 5W1H, Who, What, Why, Where, When, dan How
- Fact sheet -pastikan info yang diletakkan senang baca, dan mudah faham. Kalau ada info graphic lagi bagus. Sediakan informasi yang terkini. Kalau boleh tak lebih dari 6 bulan.
- Latarbelakang Organisasi - penting gak ni, organisasi, partnership, penaja , kolaborasi.. apa2 je yang berkaitan
- Pencapaian dan anugerah - benda2 gini kena higlight jadi macam satu Wow factor bila menulis.. Apa2 yang ada TER.. PALING.. dan sewaktu dengannya kena hebahkan. hoho.
- Brosur/FLiers/Buku Program - Biasanya bila ada apa2 acara mesti bahan hebahan ni dah disediakan. senang kan? minta siap2 pada jawatankuasa untuk asingkan sikit untuk jadikan salah satu bahanpress kit.
- Gambar/video- yang ber resolusi tinggi. sekarang dah senang.. bagi je url gallery untuk event letak siap2 dalam press kit.Sebab biasanya mesti la bagi soft copy. Kalau rajin bagi la bentuk CD
- Contact - Ini jangan lupa in case ada benda dia nak minta ke? macam CD tetiba corrupt, atau ada maklumat terkini yang dia nak, taulah dia nak cari siapa kan?
Bila nak praktis Electronic Press Kit Weh?
Sepatutnya bila dah zaman segalanya dihujung jari ini.. Segala bentuk press kit should be dalam soft copy aje. Senang dia nak edit ..Kalau wartawan ada baca ni pon dia akan angguk setuju.. CEPAT EDIT, cerita pon CEPAT PUBLISH. kan? kan?
green concept lagi. Dah xpayah cetak kan?jimat dah kertas kat situ.
green concept lagi. Dah xpayah cetak kan?jimat dah kertas kat situ.
No comments:
Post a Comment