Riadah @ Zoo Johor - corEtan akAsHah

Thursday, December 26, 2019

Riadah @ Zoo Johor


Cuti seminggu dengan harapan nak bermalasan dalam pondok batu nampaknya terpaksa dilupakan apabila deretan anak buah-buahan  buah ko mula merengek.
"Bosanlah, bila nak jalan?"
Tak boleh fikir nak bawa pergi mana bila dapat soalan cenggitu. Pergi mall kang risau tambah statistik kanak-kanak hilang. Masing-masing tu kemain panjang langkah. Nak pergi pantai, leceh pula kalau hujan, hadap air naik.
"Okay, esok kita pergi jalan"


Setelah tengok post Ustazah Rohamiah yang bawa family ke Zoo dalam facebook, hakakdecide, bawa pergi zoo je lah. 
Snap sikit depan pintu masuk sebelum bergerak ke dalam. Jemaah dalam kereta 1(hakak yang pandu).
Berjemaah 2 kereta, dari Pasir Gudang bawa barisan serikandi dan hulubalang dan 1 kereta dari Batu Pahat. (Yang ini tiada dalam gambo) sebab belum sampai masa. Halim amik gambo pon xde dalam ni

Waktu Operasi Zoo Johor
8.30 pagi-5 petang.
Duduk lah selagi sanggup seharian berkenalan dengan haiwan yang ada dalam zoo.
Kanak-kanak seronok lah, hakak layanz aje. Cuma bab kena menapak naik tangga kita biarkan mak dia jadi tour leader. Hahah.

Sesuai je bawa pelawat berkerusi roda. Ada laluan yang boleh tolak kerusi roda. Kecuali bahagian yang kena naik tangga tak semua kawasan tapi cukup untuk buat beratus kaliri terbakar. Hahah.
Entrance fee
Rm1- kanak-kanak
Rm2- dewasa
Antara harga tiket zoo paling murah dan berbaloi untuk bawa seangkatan rombongan. 
sebab bila dah penat pusing dalam tu, perut dan tekak mula minta diisi. Adalah beberapa gerai makanan dalam tu  Yang gedik-gedik punya makan cucuk-cucuk pon dah dekat rm60. Layanz je la. Rezeki dikongsi bersama.
Aktiviti
Dengan keluasan 13.5 hektar, cukup untuk menghiburkan hati kanak-kanak dengan telatah haiwan-haiwan disitu. Nama je pergi zoo tapi tak ambil pon gambar sangat dengan haiwan kat situ. Nak tengok pergi sendiri.
  1. Sesi fotografi dengan burung rm5. Ada nampak hakak macam nature guide situ. Tengah buat sesi penerangan kepada adik-adik. Haha.
  2. Menunggang kuda rm6. Ada lah 2 ekor kuda bergilir menjalankan tugas.  Rupanya ada masa rehat 20 minit untuk kuda lepas bawa beberapa penunggang. Malas tunggu, jadi takde rezekilah diorang naik.
  3. Menaiki bot ditasik RM10 1 bot bolehlah muat dalam 4 orang penumpang. Yang ini memang tak nak bagi dia naik takut sibuk nak terjun kang kang tengah-tengah tu. Hahah. 
  4. Ada masa, dia keluarkan si ular untuk bergambar juga. Tapi kali ini datang tak jumpa plak.
  5. Ada taman permainan buaian, gelongsor, jongkang-jongkit. 
  6. Ada wakaf rehat di beberapa kawasan berdekatan gerai dan taman permainan.  
  7. Toilet pon boleh bawa bincang kebersihan dia.
Masing-masing tengah teruja nak suap makan unta. Haa masa ni ngah dari Batu Pahat dah pon sampai. Semakin meriah lah diorang. Unta ni makan kacang panjang. Bayar RM2 untuk secekak comel kacang panjang mampu memeriahkan lawatan anda. Masa tu je pon kepala dia akan tunduk elok dekat untuk sesi klik klik.
Kesimpulannya adalah perubahan dari zaman dulu dengan sekarang keadaan zoo tu. Bila eh last masuk zoo Johor ni?dah lupa dah.

Gambar kenangan
Ok, di pintu masuk ada sesi fotografi memang dia hajak pengunjung bergambar dan nanti bila nak balik boleh collect gambar yang yelah siap diedit berlatarbelakang grafik zoo.
Harga sekeping saiz separuh a4 gitu RM30(hard copy)sahaja.
Kalau combo 3, RM60 baru dapat soft copy. Ahaa. Begitulah kalau mampu silakan menyumbang pendapatan.
Benda boleh selfie, tak ralatlah tak ambil gambar tu. layanzz
Anyway, entri ini tiada la info sejarah atau fakta sangat tentang Zoo tertua di Malaysia ni. Jadi, nak tahu lebih mengenai zoo negeri Johor, sila follow facebook zoo ini di sini.

Okay bye!

No comments:

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.