#pepatahmelayu - corEtan akAsHah

Wednesday, December 25, 2019

#pepatahmelayu

Bila musim cuti tiba, ramai model kat rumah. Yang peliknya suka sangat duduk main kat area tangga. Kita pula yang ngeri takut jatuh ke bawah. Jadi jari ni gatal nak tekan untuk klik-klik. Cantik dan menjadi gambarnya (ha bagi... puji diri sendiri). Sesuai pula dengan satu pepatah melayu nak kongsi hari ini. 
Hidup ini jangan terlalu asyik mendongak ke langit. 
Ada ketika, kita perlu tundukkan pandangan ke bumi. 

Setiap dari kita juga bermula dari bawah. 
Jadi tidak mustahil jika suatu ketika kita akan jatuh.
Sakit dan peritnya kita yang tanggung sendiri


Terjemahan
"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.
Translation
Turn not thy cheek in scorn toward folk , nor walk with pertness the land . Lo! Allah loveth not each braggart boaster .
翻译
你不要为藐视众人而转脸,不要洋洋得意地在大地上行走。真主确是不喜爱一切傲慢者、矜夸才的。

No comments:

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.