Lupa cara untuk bertenang? - corEtan akAsHah

Sunday, November 15, 2020

Lupa cara untuk bertenang?

Normallah kan ada rencah rasa rindu, sedih, gelisah dan segala kata yang sinonim dengannya dalam hidup kita

Dalam keadaan sekarang, terlalu banyak situasi yang boleh buat emosi seseorang turun naiknya. Ada yang membiarkan diri sendiri yang rasa - pendam sendiri.(ini bahaya sikit sebab takut sampai satu masa, jadi barah dalam diri). Ada pula yang memilih untuk berkongsi. (Tak ada masalah nak share, cuma timbang tara kepada siapa atau tahap mana yang boleh dikongsi). Tak terlepas juga yang cuma melampiaskan rasa tersebut kepada orang lain. (bab ni bahaya, tak ada angin ke hujan terus ribut. Fuh kesian orang sekeliling).

Awak ... 

Kadang kita lupa.

Sebaik-baik amalan yang Allah suka kita buat ialah mengingatiNya. Solat, mengaji, sedekah, doa dan paling mudah berzikir.

Banyak zikir-zikir yang boleh kita amalkan. Semudah zikir Allah pun dah mengingatkan kita kembali kepadaNya.
Berzikir kemudian berdoalah, agar Allah menerima permintaan kita.
Kita boleh memilih mana-mana zikir yang disukai antaranya mengucapkan 
1) tasbih (SubhanAllah),
2) tahmid (Alhamdulillah),
3) takbir (Allahuakbar),
4) tahlil (La ila ha illAllah), istighfar (Astaghfirullah)
 dan lain-lain.

InsyaAllah, kita baca, tulis dan kongsi baik-baik. Bukan sebab kita dah baik tapi perlahan-lahan didik hati kita supaya cintakan kebaikan. 
Amin. 
Doa untuk semua 🤗

No comments:

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.