Review Novel Sumbat - corEtan akAsHah

Monday, August 18, 2014

Review Novel Sumbat

Bila jadi part time student ni merasa lah guna voucher buku.. Selalu edar je kat student sendiri.. Skrg merasa lah menggunakan kemudahan seorang student.

alhamdulillah dgn voucher buku dpt beli dlm 8/9 buah buku..selalu beli novel je.kali ni beli buku ilmiah sikit..tapi ada plak terselit satu novel berjudul sumbat..



nampak x novel tu.. cuba baca novel yg diluar lingkungan minda jap.. sebab sebelum ni banyak baca novel klise yang mana jalan ceritanya macam frama tv tu.. bole agak pengakhirannya kan..

ok jom baca sikit review pasal buku ni..
perasan gaya bahasa dia mudah dan bersahaja

banyak pulak ayat2 perancis keluar pada setiap bab cerita...perumpamaan atau alegori pada setiap bab menggunakan pastri..huhu terbelit lidah nak menyebutnya

banyak citer pasal makanan! haha wat lapar je.. tapi disebabkan term yg dia guna tu kulinari sgt..so xde la terliur sgt.. western sgt..apa tah..almaklum le kita mkn lempeng ngan jemput2 je.. opps jemput2 tu maksudnya cekodok..
(org jhr pggl cekodok jenput2..xsuka guna cekodok sbb terbayang kodok=katak..yuks).hmm xde la.. anyway..kasha suka spageti bolognise style org melayu.pedas..tak masam dan tanpa cheese

ok bab keseluruhan penceritaan dia pulak agak berlainan dari novel biasa.. sebenarnya kasha pernah baca blog penulis ni.. memang beza lah gaya penulisan dia sampai terbawa-bawa emosi dalam cerita tu masa baca.. yg pastinya bukan tersengeh-sengeh atau berjuraian air mata macam novel biasa.

tak senang duduk nak tau kesudahan cerita
bekerut-kerut gak muka baca satu persatu jalan cerita
takde rasa macam nak terus baca page terakhir atau bab belakang dulu.. hahah sbb klu novel biasa kasha suka baca bab akhir dulu baru ke depan.haha pelik kan.. sebabkan ni dia lain macam sikit ..takut xpaham

satu kata menggambarkan novel ni ialah
Psiko.. betol ke eja ni..hehe

mana lah tak psiko
cerita penuh dengan dendam yang dipendam membawa kepada pembunuhan. cuba menghalalkan perbuatan dengan matlamat yang ingin dicapai.. tiba2 semua pon macam apa entah..haish susah nak cerita..

cerita chef yg terkenal dgn kesedapan hidangan makanannya dengan resipi rahsia.. daging..daging manusia ok..

erk apakah.. bila manusia menggunakan alasan ketidakadilan dan hak untuk mencapai matlamat dan Cinta..

terus lepas ni kalo makan western food terbayang.. erk jauhkan lah

tak nak ulang baca buku ni sebab saket kepala.. sebab terpaksa hayati cerita sampai rasa kita pon psiko sekali.. ngeri bila ketidakmaafan jadi punca kepada pembunuhan..yg xbole blah watak eva.. asalnya lelaki. demi dendam sggup tkr jnttina.

akhir sekali.. tahniah pd penulis sebab bijak bermain emosir.. .

senyum2 selalu

p/s- xtau knape sejak akhir2 ni jumpa orang sekeliling yg suka senyum..bagus org kata awet muda dan saya suka senyuman anda..
C
A
I
R

senyum sumbing senyum kambing senyum simpul senyum buat buat senyum ikhlas senyum palsu
alah janji senyum kan

#takpandaisenyum



3 comments:

Anonymous said...

Part spageti versi melayu tu... pernah makan di mana ye?

Akashah Kassim said...

anonymous?
makan kt rumah ler.. akk kita masak..haha
baru ler feel.. rasa pedas.. bkn masam..

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.

st

P E N A F I A N

Pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.