Loceng .. loceng.. heheh mana bole lupa setiap aktiviti mesti Dr James akan guna loceng untuk control kelas kan? rasa cam jual ais krim pon ada.. anyway kelas ni banyak mendedahkan pasal teknik pembelajaran baru dalam kelas. Bukan chalk and talk aje. Yelah, masa kita study dulu pon bosan dgr Marker pen & talk tu heheh..
ada 3 perk. penting dlm slot ni:
- konsep pemb. berkesan
- teori utama
- modul pengajarn pdp
1. Apa yang diperkenalkan oleh COOPER dlm pengajaran berkesan?
Menurut Cooper, guru berkesan ialah guru yg mampu menghasilkan pembelajaran yg dihasratkan.
(maknanya hasl pembelajaran lah jd kayu pengukur s/ada guru tu ajr berkesan ke x)
2. Ciri guru yang baik?
- tidak jahat -suke menolong -pengasih
- beri faedah - menepati masa - teliti
3. Ciri guru berkesan?
- mampu hslkan kptusan dikhendaki
- cekap, berhasil, menguasai ilmu, dinamik
- produktif, kompeten, pakar
4. Teori utama:
Behaviorisme (pengubahan tingkah laku)
- teacher-centered , berpusatkan guru
- Guru:Aktif, Pelajar Pasif
- Kuliah, latih tubi, Maasteri
- Simulasi
- Kognitif (pemprosesan maklumat)-
- peralihan pendekata mlbtkn pmikiran aktif plajar
- menyusuri maklumat awal
- Hafalan
- Synnectics
- Latihan enkuiri
- Pemerolehan konsep
- Konstruktivis (interaksi social)
- pglibtn aktif mlalui grk kerja kumpulan
- Kepelbagaian kecerdasan
- Inkuiri Jurispru
- Main peranan
- Pembelajaran koperatif
- Humanistik (sumber kendiri)
- student centered , berpusatkan pelajar
- Guru: Fasilitator, Pelajar : Aktif
- pmblajaran mggalakkn pemikiran, aktiviti mampu hslkn penemuan intelektual, tgasan yg direka pelajar, dll
- Pembelajaran tanpa arah
- Akses kendiri
- teori Maslow - cara nak gunakan keperluan pelajar dengan cara pengajaran
- Nell Fleming - gunakan VAK, Visual- Auditori- Kinestetik
- Model Dunn dan Dunn - Persekitaran, Emosi, Sosiologi, FIsiologi dan Psikologi
- Taksonomi Bloom - Pengetahuan- kefahaman - aplikasi- analisis - sintesis - penilaian
(kalo perasan dlm notes dia bg, cuma 4, cer check notes dr james bg dlm kelas, dia ada bg 5)
- Pemahaman teori t/laku manusia dan aplikasi dalam pembelajaran
- sgt penting lebih2 lagi bila ada pelajar yang krg kasih syg dan selalu mengganggu pembelajaran, nak marah ke tegur ke?
- kena ada pengalaman nak tangani dan maklumbalas dr guru lain
- pemaparan sikap positif trhadap pelajar dan pengajaran
- Sikap guru trhadap diri sendiri
- kenalah faham diri sendiri dulu k
- Sikap guru terhadap pelajar
- suka atau benci kat pelajar? jgn label pelajar
- jauhi sikap berat sebelah trhdp etnik atau agama,
- jauhi ekpektasi rendah terhadap pelajar miskin
- Sikap guru terhadap rakan sekerja & ibu bapa
- x hadkan urusan hanya dalam bilik kuliah
- interaksi dgn guru lain, pentadbir dan ibu bapa plajar
- Sikap guru terhadap matapelajaran diajar
- kalau guru pon da x suka matapelajaran apalagi pelajar
- perlu bagi motivasi dan ubah persepsi negative terhdap apa yg diajar
- cth: persepsi akaun tu susah..ubah persepsi tu (wpun memg akaun tu susah pon pd kasha.. sape bole tukar persepsi tu? haish byk kali belajar pon susah)
- Penguasaan ilmu dlm mata pelajaran yg diajar
- bahan ilmu dalam mata pelajaran berkenaan
- pemilihan bahan sesuai utk pelajar
- komitmen guru
- penguasaan teknik pengajaran yang memudahcarakan pembelajaran
- pemudah cara dan elak timbul kebosanan
- Pengetahuan praktikal kendiri
- tidak static tetapi dinamik
- utamakan pengalaman dan personality guru dlm penyelesaian masalah
- kasha tingkaskan ikut dalam map di bawah ni.. sbnarnye byk lagi, sume ada dalam buku kat ats tu
No comments:
Post a Comment